Για πολλούς αιώνες στην Αρχαιότητα οι Έλληνες γιόρταζαν την Πρωτοχρονιά την 1η Μαρτίου αφού είχαν τοποθετήσει την αρχή του νέου έτους την ίδια μέρα με την αρχή της Άνοιξης, την αρχή της ζωής. Την Άνοιξη όλα ξυπνούν, τα δέντρα βγάζουν νέα φύλλα, τα ζωάκια γεννούν μωρά, τα λουλούδια και οι καρποί θα φέρουν ευημερία στον άνθρωπο, ψυχική και σωματική. Τα χελιδόνια, τα οποία θα επιστρέψουν στην Ελλάδα από τις νοτιότερες περιοχές όπου πέρασαν το Χειμώνα, θα σημάνουν τον ερχομό της Άνοιξης. Περισσότερα για τα χελιδόνια της Ελλάδας εδώ.
Η αρχαιότερη, ίσως, απεικόνιση που συνδέει τα χελιδόνια με την Άνοιξη είναι η τοιχογραφία από τον προϊστορικό οικισμό στο Ακρωτήρι της Θήρας (Σαντορίνης) η οποία βρίσκεται στο Αρχαιολογικό μουσείο της Αθήνας. Τα λουλουδιασμένα με κρινάκια βράχια και τα 7 χελιδόνια που πετούν από επάνω τους συνθέτουν για τον αρχαίο καλλιτέχνη την εικόνα της Άνοιξης.
Μία
πελίκη, αγγείο από πηλό για το κρασί ή το λάδι, η οποία φτιάχτηκε στην
Αττική, χρονολογείται στο 510 π.Χ. και βρίσκεται στο Μουσείο Hermitage στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας, αποκαλύπτει ακριβώς αυτή τη
σύνδεση των χελιδονιών με τον ερχομό της Άνοιξης. Στην επάνω πλευρά της
σκηνής υπάρχει ζωγραφισμένο ένα χελιδόνι. Το νεαρό αγόρι στα αριστερά θα
πει: ΙΔΟΥ ΧΕΛΙΔΩΝ, δηλαδή "να η χελιδόνα" και το παιδί στα δεξιά της
σκηνής θα πει: "να τη". Ο πιο ηλικιωμένος άνδρας που κάθεται στη μέση θα
πει: ΜΑ ΤΟΝ ΗΡΑΚΛΕΑ, δηλαδή "μα τον Ηρακλή". Στα δεξιά του προς τα κάτω
το κείμενο θα δείξει το θέμα της απεικόνισης, ΕΑΡ ΕΔΕ, δηλαδή "είναι
Άνοιξη".
Τα κάλαντα λέγονταν με τη συνοδεία της χελιδόνας, μιας κατασκευής όπου ένα ξύλινο ομοίωμα χελιδονιού προσαρμοζόταν σε ένα ημικυκλικό ξύλινο πλαίσιο και δενόταν με ένα σχοινάκι, το οποίο όταν το τραβούσε το παιδί η χελιδόνα γύριζε γύρω γύρω. Το ξύλινο πλαίσιο διακοσμείται παραδοσιακά με φύλλα κισσού ο οποίος συμβολίζει τη γονιμότητα. Στο λαιμό από το ξύλινο χελιδονάκι κρεμούσαν δύο κουδουνάκια τα οποία ηχούν καθώς η χελιδόνα γυρίζει. Ο ήχος από τα σιδερένια κουδουνάκια θα διώξει τις κρύες μέρες του Χειμώνα και θα φέρει την Άνοιξη. Τα παιδιά κρατούν καλαθάκια τα οποία τα έχουν στολίσει με κισσό ενώ στον πάτο τους έχουν στρώσει φύλλα κισσού. Τα παιδιά αφού πουν τα κάλαντα θα πάρουν αυγά από τις νοικοκυρές, ενώ δεν λείπουν τα γλυκίσματα, το κρασί και τα αλμυρά κεράσματα, συνήθεια που φαίνεται από τα κάλαντα που μας διασώζει ο Αθήναιος ότι υπήρχε ήδη την εποχή του. Οι νοικοκυρές με τη σειρά τους θα πάρουν ένα φύλλο κισσού από το καλάθι των παιδιών και θα το τοποθετήσουν στο κοτέτσι για να κάνουν οι κότες πολλά αυγά. Δωδεκάνησα, καταγραφή Σ. Καράς
Μάρτη Μάρτη μου καλέ και Απρίλη θαυμαστέ
Χελιδόνα έρχεται
Xελιδόνα έρχεται
απ’ τη Mαύρη θάλασσα
θάλασσα ν-απέρασε
έκατσε και λάλησε.
Mώρ’ καλή νοικοκυρά
σέβα, έβγα στο κελάρι
φέρε αυγά σαρακοστιά
και σκοινιά πεντηκοστά
για να δέσομε το Mάρτη
και το τσιλιμπουρδάκι
κι αν δεν έχετε αυγά
παίρνομε την κλωσσαριά
να γεννάει, να κλωσάει
και να σέρνει τα πουλιά.
Γέρμα Καστοριάς, καταγραφή: Κωνσταντίνος Δούφλιας
Τις πληροφορίες που παραθέτω στις αγκύλες μου τις έδωσε η κυρία Κατερίνα Αντωνίου, η οποία μεγάλωσε στο Γέρμα και ως παιδί έλεγε τα κάλαντα. Είναι εξαιρετικό ότι στο Γέρμα χρησιμοποιούν τη χελιδόνα για να διώξουν τους ψύλλους, τις ψείρες και τα ποντίκια, όπως κάνουν σε άλλα μέρη με το Λάζαρο όταν λένε τα κάλαντά του.
Το Ανθολόγιο λογοτεχνικών κειμένων της Α' και Β' Δημοτικού. Το δελφίνι στη σελίδα 141 παραθέτει ένα χελιδόνισμα από τη Θράκη:
Ήρθε, ήρθε χελιδόνα,
ήρθε κι άλλη μελιδόνα,
κάθισε και λάλησ,
και γλυκά κελάηδησε:
"Μάρτη, Μάρτη μου καλέ,
και Φλεβάρη φοβερέ,
κι αν φλεβίσεις κι αν τσικνίσεις,
καλοκαίρι θα μυρίσεις.
Κι αν χιονίσεις, κι αν κακίσεις,
πάλιν άνοιξη θ' ανθίσεις".
Χελιδόνίσματα από το Μελισσοχώρι Θεσσαλονίκης μπορείτε να ακούσετε στο βίντεο (SPOT Αναβίωση Εθίμου Χελιδόνας - Μελισσοχώρι 2017). Μου άρεσε που στο τέλος παίρνουν τρία από τα αβγά που μάζεψαν και τα σπάνε κάνοντας ευχές!
Δύο ακόμη εκδοχές βρήκα σε παλιά αναγνωστικά τα οποία, όμως, δεν αναφέρουν την περιοχή από όπου προέρχονται και τα καταχωρούν ως δημοτικά τραγούδια. Αν δει κανείς το ρυθμό των συλλαβών μπορεί να υποθέσει ότι είναι χελιδονίσματα γιατί διατηρούν τη μιλητή εκφορά η οποία σε ένα σημείο διαφοροποιείται ευχάριστα όπως συμβαίνει στα κάλαντα από περιοχές της Μακεδονίας που προανέφερα.
Η χελιδόνα
Ήρθε, ήρθε η χελιδόνα,
ήρθε πάλι η μελιδόνα,
κάθισε και λάλησε
και γλυκά κελάηδησε:
"Θάλασσαν επέρασα,
τη στεριά δεν ξέχασα.
Κύματα κι αν έσκισα,
έσπειρα, οικονόμησα.
Έφυγα κι άφησα σύκα,
και σταυρό και θημωνίτσα
κι ήρθα τώρα, βρήκα φύτρα
βρήκα χόρτα, σπάρτα, βλίτρα,
βλίτρα, βλίτρα, φύτρα, φύτρα.
Δημοτικό (από το Αναγνωστικό Β' δημοτικού 1954)
Χελιδονάκι μου γοργό
Χελιδονάκι μου γοργό
που' ρθες απ' την έρημο,
τι καλά μας έφερες;
"Την υγειά και τη χαρά
και τα κόκκινα τ' αυγά".
Μάρτη, Μάρτη βροχερέ
και Απρίλη δροσερέ,
τα πουλάκια κελαηδούν,
τα δεντράκια φύλλα ανθούν,
τα πουλάκια αυγά γεννούν
κι αρχινούν να τα κλωσούν.
Δημοτικό (από το Αναγνωστικό Β' δημοτικού 1975)
Για την κατασκευή της χελιδόνας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μαύρο χαρτί και αυτό το πατρόν για χελιδόνι.
Για όσους τους αρέσει η ζωγραφική μπορούν να εκτυπώσουν και να γεμίσουν με χρώμα τη σκηνή από την αττική πελίκη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου